Development in congenital heart disease

Nursing assessment and behavior

Authors

  • Isis Ataide da Silva Universidade Federal do Pará
  • Fabíola Leonir Moreira Campos Universidade do Estado do Pará
  • Márcia Helena Machado Nascimento Universidade do Estado do Pará
  • Maria de Nazaré da Silva Cruz Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.4322/prmj.2019.012

Keywords:

child development, knowledge, nursing professionals, hurt diseases

Abstract

Purpose: To analyze nurses’ knowledge regarding the evaluation and intervention process for the development of neuropsychomotor development (NMD) in congenital heart disease newborns. Methods: The study was a descriptive exploratory type with a qualitative approach, in which, through the application of a semi-structured interview script, data consistent with the theme were collected, starting with an instrument with 5 questions. The data were treated using the content analysis formulated by Bardin. Results: The discourse emphasized by the nurses enabled the emergence of the categories: Neuropsychomotor Development, Pain in the Neonatal, Neonatal Behavior, Multiprofessional Team and Environmental Hyperstimulation. The discourses make us believe that the evaluation and intervention processes, in relation to the increase of the NMD, are applied in the hospital routine, however, without the proper scientific background that justifies them. Conclusion: We believe that, although several studies have been cited during the course of the study, a policy of improving care practice should be established so that new evaluative and interventional techniques can be established in daily care with congenital heart disease.

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Author Biographies

Isis Ataide da Silva, Universidade Federal do Pará

Enfermeira graduada pela Universidade do Estado do Pará (UEPA); especialista em Enfermagem em Oncologia pelo Hospital Ophir Loyola, Universidade do Estado do Pará (UEPA); mestre em Saúde na Amazônia pela Universidade Federal do Pará (UFPA).

Fabíola Leonir Moreira Campos, Universidade do Estado do Pará

Graduada em Enfermagem pela Universidade do Estado do Pará (UEPA); especialista em Enfermagem Pediátrica e Neonatal pela Universidade Federal do Pará (UFPA); mestre em Gestão e Saúde na Amazônia pela Fundação Santa Casa de Misericórdia do Pará, Universidade Federal do Pará (UFPA).

Márcia Helena Machado Nascimento, Universidade do Estado do Pará

Enfermeira graduada pela Universidade de Fortaleza, Especialista em Docência do Ensino Superior e Enfermagem Pediátrica, Mestre em Enfermagem pela Universidade do Estado do Pará/ Universidade Federal do Amazonas, Doutora em Ciências da Reabilitação pela Universidade Nove de Julho.

Maria de Nazaré da Silva Cruz, Universidade do Estado do Pará

Enfermeira graduada pela Universidade do Estado do Pará (UEPA); mestre em Ciência da Motricidade pela Universidade Castelo Branco.

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Published

2022-09-29

How to Cite

Silva, I. A. da, Campos, F. L. M., Nascimento, M. H. M., & Cruz, M. de N. da S. (2022). Development in congenital heart disease: Nursing assessment and behavior. Pará Research Medical Journal, 3(2), 1–12. https://doi.org/10.4322/prmj.2019.012

Issue

Section

Research Article