An assessment of the basic knowledge about the eletrocardiogram of medical graduates

Authors

  • Gilvaldo dos Santos Silva Júnior Centro Universitário do Pará
  • Evelly Christinne da Silva Moraes Centro Universitário do Pará
  • Ismaelino Mauro Nunes Magno Centro Universitário do Pará
  • Dilma de Oliveira Neves Centro Universitário do Pará
  • Felipe Rafael Pacheco de Souza Centro Universitário do Pará / Hospital Ophir Loyola
  • Gabriel Nobrega de Melo Centro Universitário do Pará / Instituto de Previdência dos Servidores do Município de Belém

DOI:

https://doi.org/10.4322/prmj.2019.026

Keywords:

: electrocardiographic, cardiology, medical education

Abstract

The electrocardiogram is one of the tests most commonly used in medical practice due to its low cost and its simple and noninvasive character. However, it is observed in the clinical practice, the difficulty of medical and non-medical professionals in interpreting the electrocardiographic tracings. To evaluate the teaching and learning regarding the ECG in various stages of medicine course of the University Center of the State of Pará (CESUPA). The study is a descriptive cross-sectional questionnaire-based containing 6 questions about ECG, distributed for students of fourth, eighth and tenth periods of the medicine course of CESUPA in the period March-April 2015. Each questionnaire contained questions according to the degree of knowledge on interpretation of ECG expected for each stage of the course. Total correct answers rates of 60.53% were found for students of the fourth period, 55.26% for the eighth period students and 47.92% for the tenth period students. It also found that students of more advanced periods had lower average correct anwers in cardiac physiology issues, and the batting average of the issues dealing pathophysiological diagnosis based on the ECG was greater than the issues that dealt with electrophysiology. The hit average in the survey questions dealing with the cardiac electrophysiology decreased according to advancing student in medical school. As the ratio of pathophysiological diagnosis based on electrocardiography, it was found that the hit average varied according to the pathology addressed the issue, and the issue with higher average hit was the one that was on acute myocardial infarction with ST segment elevation with 94.28% average settlement by students of the eighth and tenth periods and with lower hit rate was concerned that addressed the diagnosis of atrial fibrillation 25% average accuracy for the tenth time students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilvaldo dos Santos Silva Júnior, Centro Universitário do Pará

Discente do curso de Medicina do Centro Universitário do Estado do Pará - CESUPA.

Evelly Christinne da Silva Moraes, Centro Universitário do Pará

Discente do curso de Medicina do Centro Universitário do Estado do Pará - CESUPA.

Ismaelino Mauro Nunes Magno, Centro Universitário do Pará

Doutor em Doenças Tropicais pela Universidade Federal do Pará; Docente do curso de Medicina do Centro Universitário do Estado do Pará - CESUPA.

Dilma de Oliveira Neves, Centro Universitário do Pará

Mestre em Doenças Tropicais pela Universidade Federal do Pará; Docente do curso de Medicina do Centro Universitário do Estado do Pará - CESUPA.

Felipe Rafael Pacheco de Souza, Centro Universitário do Pará / Hospital Ophir Loyola

Egresso do Curso de Medicina do Centro Universitário do Estado do Pará - CESUPA, Médico especialista em Cardiologia pelo Hospital do Coração do Pará.

Gabriel Nobrega de Melo, Centro Universitário do Pará / Instituto de Previdência dos Servidores do Município de Belém

Egresso do Curso de Medicina do Centro Universitário do Estado do Pará - CESUPA, Médico generalista do Instituto de Previdência dos Servidores do Município de Belém.

References

. Barros MDNDD, Silva MCAD, Oliveira No NRD, Escarião AG, Albuquerque ALTD. Nova metodologia de ensino do ECG: Desmistificando a Teoria na Prática-Ensino Prático do ECG. Rev Bras Educ Med. 2016;40(4):751-6. http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e01292015

Souza ALD. Revisão bibliográfica do ECG e suas alterações [trabalho de conclusão]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2017.

Pastore CA, Pinho JA, Pinho C, Samesima N, Pereira Filho HG, Kruse JCL, et al. III Diretrizes da Sociedade Brasileira de Cardiologia sobre análise e emissão de laudos eletrocardiográficos. Arq Bras Cardiol. 2016;106(4):1-23. http://dx.doi.org/10.5935/abc.20160054. PMid:27096665 .

Freire JLP. Avaliação eletrocardiográfica em teste ergométrico realizado em normoxia e hipóxia [dissertação]. Santa Maria (RS): Universidade Federal de Santa Maria; 2016.

Maia JA. O ensino de cardiologia na graduação médica: desafios atuais. Arq Bras Cardiol. 2004;82(3):302-6. http://dx.doi.org/10.1590/S0066-782X2004000300013 . PMid:15073658.

Cyrino EG, Toralles-Pereira ML. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cad Saude Publica. 2004;20(3):780-8. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2004000300015 . PMid:15263989.

Rêgo C, Batista SHSDS. Desenvolvimento docente nos cursos de medicina: um campo fecundo. Rev Bras Educ Med. 2012;36(3):317-24. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500005 .

Almeida EG, Batista NA. Desempenho docente no contexto PBL: essência para aprendizagem e formação médica. Rev Bras Educ Med. 2013;37(2):192-201. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000200006 .

Azevedo Silva R, Tavares LF, Lama EAL, Silva DFA, Sousa AA. O eixo morfofuncional pelo uso da metodologia ativa PBL em uma faculdade de Medicina da Amazônia. Revista Artigos. Com. 2019;1:e157-157.

Bellodi PL, Martinho T, Massaroppe T, Martins MA, Santos MADS. Temas para um Programa de Tutoria em Medicina: uma investigação das necessidades dos alunos da FMUSP. Rev Bras Educ Med. 2004;28(2):89-184.

Marin MJS, Lima EFG, Paviotti AB, Matsuyama DT, Silva LD, Gonzalez C, et al. Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das metodologias ativas de aprendizagem. Rev Bras Educ Med. 2010;34(1):13-20. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000100003 .

Lever NA, Larsen PD, Dawes M, Wong A, Harding SA. Are our medical graduates in New Zealand safe and accurate in ECG interpretation? N Z Med J. 2009;122:9-15.

Iglesias AG. Perfil dos alunos egressos do curso de medicina da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FMRP-USP) [dissertation]. Ribeirão Preto (SP): Universidade de São Paulo; 2016.

Mota A, Carvalho B, Candido L, Lomanto R, Maia T. The São Paulo state regional medical council exam as an indicator of quality in medical education. Rev Bras Educ Med. 2014;38(1):150-9. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100020 . Silva Júnior et al. Para Res Med J. 2019;2(3-4):e26. DOI: 10.4322/prmj.2019.026 8/8 Avaliação dos conhecimentos básicos sobre eletrocardiograma Clinica Médica

Jablonover RS, Lundberg E, Zhang Y, Stagnaro-Green A. Competency in electrocardiogram interpretation among graduating medical students. Teach Learn Med. 2014;26(3):279-84. http://dx.doi.org/10.1080/10401334.2014.918882. PMid:25010240.

Pudło J, Wierdak M, Macioł K, Gumul K, Lelakowski J. The comparison of 4th, 5th and 6th year medical students knowledge of rules and practical skills in the interpretation of electrocardiograms at Jagiellonian University. Przegl Lek. 2012;69(4):143-8. PMid:23029708.

Zeng R, Yue RZ, Tan CY, Wang Q, Kuang P, Tian PW, et al. New ideas for teaching electrocardiogram interpretation and improving classroom teaching content. Adv Med Educ Pract. 2015;6:99-104. http://dx.doi.org/10.2147/AMEP.S75316 . PMid:25709515.

Fent G, Gosai J, Purva M. Teaching the interpretation of electrocardiograms: which method is best? J Electrocardiol. 2015;48(2):190-3. http://dx.doi.org/10.1016/j.jelectrocard.2014.12.014. PMid:25573481 .

Gomes R, Brino RDF, Aquilante AG, Avó LRDSD. Aprendizagem Baseada em Problemas na formação médica e o currículo tradicional de Medicina: uma revisão bibliográfica. Rev Bras Educ Med. 2009;33(3):433-40. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000300014 .

Published

2020-06-29

How to Cite

Silva Júnior, G. dos S., Moraes, E. C. da S., Magno, I. M. N., Neves, D. de O., Souza, F. R. P. de, & Melo, G. N. de. (2020). An assessment of the basic knowledge about the eletrocardiogram of medical graduates. Pará Research Medical Journal, 4, 1,8. https://doi.org/10.4322/prmj.2019.026

Issue

Section

Artigos Originais