Knowledge of medical students about the Spikes protocol

Authors

  • Denilson José Silva Feitosa Junior Universidade do Estado do Pará
  • Eduarda Sá Tabosa Universidade do Estado do Pará
  • Louise Vargas Polaro Franco Universidade do Estado do Pará
  • Eduardo Henrique Herbster Gouveia Centro Universitário do Pará
  • Renan Kleber Costa Teixeira Universidade do Estado do Pará
  • José Antônio Cordero da Silva Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.4322/prmj.2018.006

Keywords:

students, medical, communication, truth disclosure, teaching

Abstract

Purpose: To evaluate the knowledge of medical students from a public University on the protocol. Methods: Questions asked were relating to communication skills, knowledge of the Spikes protocol and inquiries relating to the protocol itself, being done with students of the 3rd, 4th and 5th medicine year. According to the nature of the variables, the Anova test followed by the Contingency test in C were done. Results: It was found that 73.75% of students claimed ignorance about Spikes. The third year showed more knowledge about the protocol. No student of fourth year claimed to have had contact with the protocol and 18.75% of fifth year showed knowledge of it. Conclusion: The results allow us to infer that UEPA’s third year of medicine was the one that received the most training at the formal education level to date, while the 5th is the one that learned most from the practice. The fourth year is deficient in both aspects, being the year in which none of the interviewees claimed to have knowledge of the Spikes protocol.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denilson José Silva Feitosa Junior, Universidade do Estado do Pará

Médico; preceptor do Curso de Medicina da Faculdade Metropolitana da Amazônia (UNIFAMAZ); mestrando do Programa de Cirurgia e Pesquisa Experimental (CIPE-UEPA).

Eduarda Sá Tabosa, Universidade do Estado do Pará

Médica; residente do Programa de Cirurgia Geral do Hospital Santa Casa de Barretos.

Louise Vargas Polaro Franco, Universidade do Estado do Pará

Médica, residente do Programa de Ginecologia e Obstetrícia da Universidade Federal do Pará (UFPA).

Eduardo Henrique Herbster Gouveia, Centro Universitário do Pará

Médico, residente do Programa de Oftalmologia do Hospital de Clínicas da Faculdade de Medicina da USP (HCFMUSP).

Renan Kleber Costa Teixeira, Universidade do Estado do Pará

Médico; mestre em Cirurgia em Cirurgia e Pesquisa Experimental (CIPE-UEPA); professor do Curso de Medicina da Faculdade Metropolitana da Amazônia (UNIFAMAZ).

José Antônio Cordero da Silva, Universidade do Porto

Médico; doutor em Bioética pela Universidade do Porto (Portugal); professor do Curso de Medicina da Faculdade Metropolitana da Amazônia (UNIFAMAZ).

References

Lech SS, Destefani AS, Bonamigo EL. Percepção dos médicos sobre comunicação de más notícias ao paciente. Unoesc & Ciência. 2013;4(1):69-78.

Nonino A, Magalhães SG, Falcão DP. Treinamento médico para comunicação de más Notícias: revisão da literatura. Rev Bras Educ Med. 2012;36(2):228-33. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000400011 .

Seifart C, Hofmann M, Bär T, Riera Knorrenschild J, Seifart U, Rief W. Breaking bad news-what patients want and what they get: evaluating the Spikes protocol in Germany. Ann Oncol. 2014;25(3):707-11. http://dx.doi.org/10.1093/annonc/mdt582. PMid:24504443 .

Teike-Lüthi F, Cantin B. Breaking bad news: ‘EPICES’, a French style as a learning method. Rev Med Suisse. 2011;12(277):85-7. PMid:21309184.

Baile WF, Buckman R, Lenzi R, Glober G, Beale EA, Kudelka AP. Spikes: a six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. Oncologist. 2000;5(4):302-11. http://dx.doi.org/10.1634/theoncologist.5-4-302 . PMid:10964998.

Associação Médica Mundial. Declaração de Helsinque da Associação Médica Mundial: princípios éticos para pesquisa médica envolvendo seres humanos [Internet]. 2016 [citado em 2016 abr 14]. Disponível em: http://www.amb.org.br/_arquivos/_downloads/491535001395167888_DoHBrazilianPortugueseVersionRev.pdf

Tribunal Internacional de Nuremberg. Código de Nuremberg [Internet]. Nüremberg; 1947 [citado em 2016 abr 14]. Disponível em: http://www.ufrgs.br/bioetica/nuremcod.htm

Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras da pesquisa envolvendo seres humanos. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF; 2012.

Medeiros NS, Santos TR, Trindade EMV, Almeida KJQ. Avaliação do desenvolvimento de competências afetivas e empáticas do futuro médico. Rev Bras Educ Med. 2013;37(4):515-25. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000400007 .

Jacobsen J, Jackson VA. Communication approach for oncologists: understanding patient coping and communicating about bad news, palliative care, and hospice. J Natl Compr Canc Netw. 2009;7(4):475-80. http://dx.doi.org/10.6004/jnccn.2009.0032 . PMid:19406044.

Baile WF, Buckman R, Lenzi R, Glober G, Beale EA, Kudelka AP. SPIKES-A six-step protocol for delivering bad news: application to the patient with cancer. Oncologist. 2000;5(4):302-11. http://dx.doi.org/10.1634/theoncologist.5-4-302 . PMid:10964998.

Lino CA, Augusto KL, Oliveira RAS, Feitosa LB, Caprara A. Uso do protocolo Spikes no ensino de habilidades em transmissão de más notícias. Rev Bras Educ Med. 2011;35(1):52-7. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000100008 .

Victorino AB, Nisenbaum EB, Gibello J, Bastos MZN, Andreoli PBA. Como comunicar más notícias: revisão bibliográfica. Rev SBPH. 2007;10(1):53-63.

Albuquerque NF. Comunicação de más notícias a pacientes: Conhecimento, experiência, dificuldades e padrões de comportamento de alunos de medicina [dissertação]. Universidade da Beira Interior; 2013.

Bonamigo EL, Destefani AS. A dramatização como estratégia de ensino da comunicação de más notícias ao paciente durante a graduação médica. Rev Bioet. 2010;18(3):725-42.

Chusing AM, Jones A. Evaluation of a breaking bad news course for medical students. Med Educ. 1995;29(6):430-5. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2923.1995.tb02867.x . PMid:8594407.

Duarte AC, Almeida DV, Popim RC. A morte no cotidiano da graduação: um olhar do aluno de medicina. Interface Comunicacao Saude Educ. 2015;19(55):1207-19. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.1093 .

Published

2018-04-28

How to Cite

Feitosa Junior, D. J. S., Tabosa, E. S., Franco, L. V. P., Gouveia, E. H. H., Teixeira, R. K. C., & Silva, J. A. C. da. (2018). Knowledge of medical students about the Spikes protocol. Pará Research Medical Journal, 2(1-4), 1–7. https://doi.org/10.4322/prmj.2018.006

Issue

Section

Research Article